Skip to main content

Onlangs begon me iets te dagen rond organisaties die internationaal actief zijn en op zoek zijn naar een ERP.

Een aantal zaken kunnen in deze context belangrijk zijn:

  • Multi Company
  • Divisies binnen een company
  • Multilegislation
  • Data sharing
  • Intercompany transacties
  • Fiscal Representation with Multiple VAT no.’s
  • OSS  (one stop shop) (3)
  • Sync Bankstatements using webservice

Zowel het delen van data als Multi X zouden veel beter kunnen bij Business Central, maar er staat een rem op en dat is grote broer FInance & Operations…
Het lijkt alsof Microsoft zich een beetje vastgereden heeft in zijn strategie waarbij ze niet één, maar twee producten moeten positioneren: Business Central én FInance & Operations.

Microsoft wil de omzet in internationale projecten natuurlijk niet kannibaliseren door het veel goedkopere Business Central aan de man te brengen in plaats van Finance & Operations.

Dus is Microsoft redelijk categoriek: zowel Business Central als F&O ondersteunen een groot aantal landen met specifieke lokalisaties, maar de grens blijft dat je, om die lokalisaties te kunnen gebruiken met Business Central, moet gaan voor een specifieke landversie in een aparte database.

Werk je internationaal, dan kan het dus zijn dat je uitkomt met 2,3,4, … databases…

Dreigt Microsoft op die manier niet een deel van de markt te mislopen?

Het ‘kleine’ Odoo is immers aan een flinke opmars bezig, dat moeten ze in Copenhagen of Redmond toch ook al opgemerkt hebben?

Odoo heeft namelijk wél een multi X (legalisation) en kost slechts ca. € 37/maand, een stuk goedkoper dan Business Central met € 65/maand voor Essentials en € 93/maand voor Premium.

Uiteraard heeft niet elke dossier multi X nodig en Microsoft doet natuurlijk ook wel inspanningen voor Business Central om bepaalde lokale functionaliteit toe te voegen aan de “WorldWide” versie, maar toch…