Skip to main content

De moeilijkste job van een ERP-consultant is proberen uit te leggen aan klanten dat ze maatwerk moeten vermijden.

Want velen denken:

“Ja maar, wij hebben unieke processen, hoor!”

en

“Oh, we kunnen die software toch snel aanpassen!”

Als je dan als consultant te veel meegaat in alles wat zij vragen, dan eindig je met een boel maatwerk.

En dat kan niet de bedoeling zijn, ook al denken zij dat maatwerk beter voor hen is.

Want, als er problemen opduiken met (ERP) software, dan hebben die meestal te maken met maatwerk.

Het is ook een struikelblok bij updates, en vermits de meeste ERP-software tegenwoordig SaaS-gebonden is…

Bovendien staat in elke 10 regels code (zoals maatwerk) gemiddeld 1 fout.

Daarom is het volgens mij zo belangrijk dat je als consultant aan een klant kunt uitleggen wat de standaard mogelijkheden zijn, en dat je hem kan tonen hoe zijn processen daarin kunnen passen.

In de long run is dat ook de voordeligste manier want die standaard wordt automatisch onderhouden.

Mocht je anderzijds een software hebben die echt te weinig mogelijkheden biedt voor jouw processen, dan kijk je beter of er geen alternatieven zijn, in plaats van jezelf in maatwerk te storten.

Als consultant moet je dus eerst zelf heel goed begrijpen wat de gevolgen van maatwerk zijn, wil je klanten ervan kunnen overtuigen om het te vermijden.

Leave a Reply